اکنون فصل مناسب خرید مسکن است

بازگشت به لیست
تعداد مشاهده : تاریخ انتشار : منبع :

در حالی که همه از ثبات قیمت مسکن در سال 95‌ سخن می گویند، انبوه سازان رشد قیمت برای نیمه دوم امسال را دور ازذهن نمی دانند ومی گویند : قیمت مسکن امسال گران می‌ شود.

بانک مرکزی هم از افزایش نرخ  مسکن خبرهایی منتشر کرده است اما کارشناسان افزایش قیمت را غیرمنطقی می‌ دانند و یاد آورمی شوند در شش ماه اخیر و در شرایطی که معاملات مسکن تا حدودی افزایش یافته ، قیمت‌ ها روند صعود نسبی را در پیش گرفته  که این افزایش منجر به از دست رفتن تعداد اندک مشتریان شده است.

با کم شدن مشتریان بازار مسکن هرگونه افزایش نرخ دستکم  در ماه‌ های آینده  به منزله آدرس غلط دادن است.

بررسی‌ های میدانی هم نشان می‌ دهد که نرخ ها میل به افزایش ندارند و همه منتظر رونق این بخشند. رونقی که توانست ماه‌ های گذشته یعنی مرداد و شهریور حادث شود.

 به نقل از اقتصاد آن لاین ، تحلیل  یک پژوهشگر حوزه مسکن  درباره وضعیت مسکن حاکی است ، مسکن دچار رکود نیست بلکه  قفل شده است.

به زبان ساده‌ تر باید گفت که عوامل درونی مسکن باعث چالش در این حوزه نشده بلکه عوامل بیرونی است که حوزه مسکن را دچار اختلال کرده است.

اطهاری افزود : تا زمانی که مشکلات بیرونی حوزه مسکن حل نشود این بخش ازرکود خارج نخواهد شد.

برای خروج از این اتفاق وام 160 میلیون تومانی ، پیش فروش مسکن، فروش اقساطی و. . .  تأثیر‌گذار نیست.

دولت ابتدا باید برای حل معضل بیکاری برنامه‌ ریزی کند. وقتی مردم به شغل خود اطمینان داشته باشند برای گرفتن وام اقدام می‌ کنند در غیر این صورت افراد بدون شغل آیا سراغ وام 160 میلیون تومانی می‌ روند؟.

به گفته وی ، در تهران 800 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد و سالانه 50 هزار نفر به خانوار تهران اضافه می‌ شود بنابر این کمبودی در این بخش وجود ندارد وجای نگرانی نیست.

این پژوهشگر پیش‌ بینی کرده است نرخ مسکن دستکم تا پایان امسال ثابت خواهد ماند. درحقیقت سیستم بانکی اجازه نمی‌ دهد نرخ ها در این حوزه کاهش یابد.

بنابراین  توصیه می‌ کنم سیستم بانکی به بخش‌ های مولد وام ارزان بدهد تا با افزایش نرخ اشتغال ، بخشی از مشکلات مسکن حل شود.

گزارش‌ ها حاکی است که در مهرماه تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد و نسبت به ماه قبل ۳۸ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مهندسان ساختمان  پیش‌بینی می‌ کند ، تا پایان امسال قیمت مسکن تغییری نخواهد داشت.

هر چند که برخی‌ ها تمایل دارند که بگویند بازار با رشد قیمت روبه‌ رو می‌ شود اما اگر واقع بین باشیم اتفاق خاصی در این حوزه روی نخواهد داد.

علیرضا سرحدی افزود :سال آینده به لحاظ بهترشدن اوضاع اقتصادی کشور، برگشت بخشی از پول‌ ها و بهبود روابط با سایر کشورها بازار مسکنرونق می‌ گیرد و قطعاً شاهد افزایش قیمت‌ ها در سال 96 خواهیم بود.

اما اکنون به دلیل فاصله گرفتن از فصل نقل و انتقال‌ ها مجدداً بازار وارد رکود شده است.

 در حالی که گفته می‌ شود بازار وارد رکود شده بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد نرخ  مسکن در شهر تهران در مهرماه ۱. ۶ درصد افزایش یافت.

سرحدی اظهار داشت : طی ماه‌ های اخیر قیمت مواد اولیه مورد نیاز ساخت مسکن چون سیمان و محصولات فولادی گران شد اما این امرتأثیری بر بازار نگذاشت چرا که مشتری وجود ندارد که بخواهد خرید کند.

وی خاطرنشان کرد : با فروش واحدهای مسکونی کنونی  و استفاده از مصالح که افزایش قیمت داشته اند قیمت نهایی مسکن سال آینده رشد خواهد کرد.

اما یکی از شاغلان بنگاه املاک مرکز شهر درباره وضعیت بازار مسکن می گوید : بازار مسکن برخلاف اینکه برخی‌ ها ادعا می‌ کنند رونق پیدا کرده است اما همچنان در رکود به سر می برد وبه همین سبب  به مردم توصیه می کنیم امسال‌ واحد مسکونی خود خریداری کنند.

وی افزود: سال آینده به علت انتخابات پیش رو قطعاً بازار مسکن با افزایش خرید و فروش روبه‌ رو خواهد شد اما هر گونه افزایش تقاضا، کاذب و صوری است. بنابر این برای اینکه مردم با رشد قیمت‌ ها روبه رو نشوند نیمه‌ دوم سال بهترین زمان خرید ملک است.