نفوذ فناوری اطلاعات در کسب و کار مشاورین املاک

بازگشت به لیست
تعداد مشاهده : تاریخ انتشار : منبع :

چگونه تکنولوژی ، نحوه خرید ، فروش و رهن و اجاره را در صنعت املاک و مستغلات تغییر داده است؟
صنعت املاک در تمام کشورهای دنیا از جمله کشور ایران، جزء قطب های بزرگ تجارت محسوب می شود. تجارت در حوزه املاک به سبب جذابیت و امنیت سرمایه، طرفداران زیادی را به  سوی خود جذب کرده است بطوریکه سرمایه گذاری در این صنف یک تجارت جهانی محسوب می شود. با در نظر گرفتن این موضوع سالانه حجم معاملات املاک در شهرهای پرجمعیت زیاد می شود . مطالعات نشان می دهد سیر تحول نحوه خرید و فروش و رهن و اجاره در حوزه املاک و مستغلات با سرعت فزاینده ای تغییر کرده است  به طوریکه از سیستم های سنتی که مشاورین املاک و خریداران و مشتریان استفاده می کردند به سمت استفاده از تکنولوژی روز دنیا رفته است. این  سیر تحول نشان می دهد تکنولوژی با شتاب ،اثر خود را در تمام حوزه ها ثبت کرده و در تمام صنعت ها و حوزه ها ردپایی از خود بر جای گذاشته است.
بررسی ها نشان می دهد در چند سال گذشته بازار مسکن شرایط رکود را طی کرده است ولی با تغییر تکنولوژی و تغییر نگرش در نحوه انجام معاملات مسکن به راحتی می توان از این رکود گذر کردآن گونه که واقعاً رکودی روی نداده است و فقط نحوه برخورد با معاملات تفاوت کرده است که این امر به سبب گسترش بدون وقفه و روز افزون فناوری است. فناوری، تحرک یک صنعت را از زمانی که زمزمه اولین کامپیوترها در دفاتر کاری و اداری به گوش رسید تغییر داد و هم اکنون گوشی های هوشمند، املاک و مستغلات و کل صنایع جهانی دنیا را دوباره تحت الشعاع قرار داده است.
این گزارش بر آن است تا با مطالعات انجام شده، نفوذ فناوری اطلاعات در صنعت املاک و مستغلات را مورد بحث قرار دهد.روشن است که اینترنت، نحوه نمایش املاک و مستغلات و حتی نحوه انجام یک معامله ملکی را دگرگون کرد. اتفاق بزرگ دیگر که می تواند به اندازه اینترنت دنیای معاملات املاک کشور را دگرگون کند، فناوری گوشی های هوشمند و استفاده از دستگاه های تلفن همراه است. بیشتر مشکلاتی که حرفه ای های حوزه املاک و مستغلات بیان می کنند از دست دادن ارتباط با مشتریان است و مطالعات نشان می دهد اکثر حرفه ای ها و قدیمی های بازار مسکن کسانی هستند که با یادگیری تکنولوژی های جدید مشکل دارند و نمی توانند خود را با فناوری روز وفق دهند در نتیجه از برخی جوان ها و مبتدی های حرفه خود عقب می مانند. برای نسل های قدیمی تر سخت است تا کسب و کار خود را با نحوه برقراری ارتباط نسل های جدیدتر انطباق دهند. برای نمونه نسل های جدیدتر در مقایسه با نسل های قدیم بیشتر از فناوری و تکنولوژی استفاده می کنند . حال تصور کنید نسل جدید با گوشی هوشمند در پی انجام معامله ملکی خود است در حالیکه نسل قدیم منتظر نشسته است تا مشتری به او رجوع کند و چون مشتری ندارد ادعا می کند که بازار شرایط راکدی دارد. حال آنکه به واقع چنین نیست و فقط نحوه ارتباط با مشتریان تفاوت کرده است نه اینکه مشتری نیست.
بنابراین در عصر حاضر سیستم های سنتی و کاغذها جای خود را به سایت ها، نرم افزارها و هر آن چه که به دستگاه های هوشمند مرتبط است دادند. در این میان  بسیاری از سایت های ملکی جای خود را میان کسانی که به نوعی با املاک و مستغلات سر و کار دارند باز کرده اند. به علاوه در کشوری مثل ایران از زمانی که دریافت کد رهگیری و استعلام این کد از طریق اینترنت انجام می شود بار دیگر تکنولوژی، قدرت خود را در مقابل سیستم های سنتی نشان داد. بسیاری از صاحبان این سایت ها در کم ترین زمان و همزمان با انتقال نسل به استفاده از گوشی های هوشمند، نسخه تلفن همراه از سایت خود را توسعه دادند و در حال حاضر بسیاری در پی ساخت برنامه های کاربردی به صورت تخصصی در صنعت املاک و مستغلات هستند. از طرفی برخی از قدیمی ها در حوزه املاک تصور می کنند انتقال کسب و کار به سمت استفاده از فناوری هزینه بر است. این در حالی است که بسیاری از این کسب و کارها مدت هاست که به شیوه سنتی عمل کرده اند و یادگیری تکنولوژی جدید را دشوار می دانند در حالیکه به واقع چنین نیست. برخی از مدعیان املاک و مستغلات که با تکنولوژی همگام شده اند بر این باورند که استفاده از فناوری روز دنیا نه فقط مشکل و هزینه بر نیست بلکه بسیاری از هزینه ها را کاهش داده و راحتی بیشتری برای آن ها فراهم کرده است و سرعت آن ها را نسبت به گذشته بالاتر برده است و  می توانند در کم ترین زمان به هدف خود در صنعت املاک دست یابند این یعنی باز هم تکنولوژی در مقابل سیستم های سنتی پیروز میدان است و کسانی که زودتر با فناوری همگام می شوند بهتر و سریع تر نتیجه می گیرند و این به معنی صرفه جویی در زمان و هزینه و هم چنین بهره وری و سود بیشتر است.


از طرف دیگر تکنولوژی شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام، تحرک و پویایی بیشتری را در تجارت املاک ایجاد کرده است. مشتریان و مشاوران در هر زمان و مکانی می توانند به واسطه وجود شبکه های اجتماعی با یک دیگر ارتباط و تعامل برقرار کنند. مشاور به راحتی فایل خود را به مشتری نشان می دهد و مشتریان نیازی به صرف زمان زیاد برای بازدید ملک ندارند و در کم ترین زمان می توانند تعداد ملک های بیشتری را مطابق با شرایط خود  ببینند و تمام این امکانات به دلیل وجود شبکه های اجتماعی امکان پذیر شده است. در واقع تکنولوژی شبکه های اجتماعی امکان به اشتراک گذاری سریع اطلاعات را فراهم کرده است. این یعنی باز هم تکنولوژی قدرت برتر میدان است.
سیستم های کامپیوتری و تلفن های هوشمند امکان دسترسی به اطلاعات را در هر زمان و مکانی فراهم کرده است. بسیاری از مشاوران و آژانس های املاک می خواهند محدودیت های جغرافیایی در کسب و کار خود را بشکنند و دامنه فعالیت های خود را از سطح محله ای به منطقه و شهر و حتی بیش تر از آن گسترش دهند. فناوری اطلاعات تمام محدویت های جغرافیایی را از بین می برد و دامنه ارتباطات را وسیع تر می کند.از آن جایی که بیشتر دست اندرکاران در حوزه ملک در رفت و آمد هستند و زمان زیادی ندارند در نتیجه به کمک فناوری می توانند سریع تر و راحت تر به هدف خود برسند. مشتریان نیز روزانه با استفاده از گوشی های هوشمند به دنبال املاک جدید و مطابق با شرایط خود هستند. تکنولوژی های نوین به طور قطع جایگزین روش های سنتی و قدیمی است و جایگزین بسیار خوبی است. فناوری اطلاعات راه آینده بسیاری از کسب و کارها خواهد بود در نتیجه پیشنهاد می شود اگر تاکنون به سمت استفاده از فناوری اطلاعات نرفته اید کسب و کار خود را به استفاده از این حوزه انتقال دهید و از مزایای آن بهره مند شوید