خانه های کپسولی متحرک

بازگشت به لیست
تعداد مشاهده : تاریخ انتشار : منبع :

شهرهنگ کنگ باجمعیت زیادهمواره  با مشکل مسکن و قیمت بالای کرایه و خرید خانه روبه رواست. به همین دلیل ایده هایی برای رفع این مشکل ارائه می شوندکه یکی ازآنها، خانه های کپسولی و متحرک است.

نخستین خانه کپسولی که ALPOD نام دارد در پارک Kowloon این شهر نصب شده و در واقع جعبه ای از انواع وسایل الکترونیکی پیشرفته است . این خانه متحرک دست ساکنانش را در انتخاب محل زندگیشان با اختیارات تمام باز گذاشته است .

تیم سازنده این خانه های پیش ساخته و قابل حمل را سه موسسه هنری خلاق مستقر در هنگ کنگ به نام های AluHouse، James Law Cybertecture و ARUP تشکیل داده اند.

این سازه ها به طور کامل از آلومینیوم تهیه شده اند و به راحتی جا به جا می شوند. به گفته مدیرعامل موسسه AluHouse  مزیت استفاده از فلز آلومینیوم این است که قابل بازیافت است و با هر نوع شرایط آب و هوایی جور در می آید. در ضمن، در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی و آتش سوزی نیز مقاوم است. گفته می شود خانه های آلومینومی تا 50 سال دوام دارند.

هر کدام از خانه های کپسولی حدود 43 متر مربع مساحت دارند. سرتا سر فضای داخلی، از کفپوش چوبی پوشیده و به گونه ای طراحی شده تا هیچ دیوار یا ستونی اضافه در خانه وجود نداشته باشد تا محیط تنگ و کم جا به نظر نرسد. اتاق های مختلف مانند سرویس بهداشتی، آشپزخانه و اتاق نشیمن که به عنوان  اتاق خواب نیز استفاده  می شود در یک ردیف ساخته و از پیش نصب شده اند.

نور داخلی از طریق پنجره های سقفی، درهای کشویی شیشه ای که از زمین تا سقف نصب شده است  و لامپ های LED تامین می شود. نکته دیگر در مورد خانه های کپسولی اینکه می توان آنها را روی هم چید و به صورت مجتمع در آورد. هم اکنون  یکی از نمونه های ALPOD در نمایشگاه دوسالانه هنگ کنگ و شنزن 2015 که از 11 دسامبر آغاز گشته و تا 28 فوریه 2016هم ادامه دارد، به نمایش گذاشته شده است.