6 نکته ضروری هنگام خرید ملک

بازگشت به لیست
تعداد مشاهده : تاریخ انتشار : منبع :

1- مالکیت فروشنده: با ملاحظه اصل سند مالکیت بررسی کنید آیا فروشنده مالک ملک است و یا از طرف مالک اختیار و وکالتنامه معتبر داشته باشد.

 

2- تطبیق مشخصات: مشخصات و حدود اربعه ملک در عالم واقع با آنچه در سند آمده یکی باشد و مشخصات فروشنده در سند ذکر شده باشد.

 

3- کد رهگیری: هیچ ملکی را بدون اخذ کد رهگیری معامله نکنید چون ممکن است قبلا از شما فروشنده با فرد دیگری معامله کرده باشد در اینصورت معامله اول صحیح و معاملات بعدی باطل است. مگر اینکه مطمئن شوید بدون کد رهگیری مشکلی برای شما ایجاد نمی شود آنهم در نقاطی که الزامی نشده. والا باید اقدام به در دعوای فروش مال غیر و کلاهبرداری نمایید.

 

4- امکان انتقال: حتما توجه داشته باشید ملک از جهت قانونی قابلیت انقال را به نام شما داشته باشد چون ممکن است به واسطه در رهن بانک بودن با توقیف و یا بازداشت به دستور دادگاه یا تخلفات ساختمانی امکان انتقال آن به زودی مهیا نباشد و درسر ساز شود.

 

5- وکالتنامه: خرید و فروش وکالتی به واسطه مشکلات احتمالی توصیه نمی شود اما اگر ملکی را با وکالتنامه می خرید دقت کنید وکالتنامه کاری نباشد چون حق فروش ندارد بلکه باید اجازه فروش و دریافت ثمن معامله در وکالتنامه از سوی موکل داده شده و ضمنا مدت وکالتنامه معتبر باشد.

 

6- شرط فسخ: هنگام تنظیم قرارداد موارد احتمالی را که ممکن است امکان انتقال نباشد را به صورت خیار فسخ برای خود شرط کنید و برای آن می توانید خسارت نیز تعیین نمایید.مثلا اگر بعداز معامله مشخص شد ملک متعلق به غیر و شخص ثالثی است ضمن فسخ قرارداد از فرشنده خسارت دریافت کنید.اما بسیاری از افراد کلیه خیارات قانونی را در قرارداد ساقط می کنند که با این شرط حق هر گونه فسخی را از خود سلب می نمایند و یا نهایتا قرارداد فسخ می شود ولی خسارت نمی توانند دریافت کنند