آیا میدانید نتیجه رهن کردن خانه هایی که در وثیقه بانک هستند چیست؟

بازگشت به لیست
تعداد مشاهده : تاریخ انتشار : منبع :

با توجه به فصل نقل و انتقالات در خانه های استیجاری به صورت مکرر با این پرسش از سوی اشخاص مختلف مواجه می شویک که قبلاً خانه ای را رهن گرده اند و متوجه این موضوع نبوده اند که خانه مورد نظر در رهن بانک است و یا اینکه میدانستند در رهن بانک است اما از نتیجه چنین قرارداد رهنی باخبر نبوده اندو حال که نزدیک به پایان موعد قرارداد رهن یا رهن و اجاره هستند، مالک ناپدید و مجهول المکان شده و اخیراً نیز از طرف بانک نامه ای با عنوان تخلیه ملک به درب منزل شان واصل شده است. سوال اینجاست که در این شرایط حق و حقوق و مطالبات راهن یا به قول عرفی مستاجر ملک چه می شود؟

این موضوع و به عبارت بهتر این مشکل یکی از اختلافات حقوقی و ملکی است که گریبان گیر بسیاری افراد در این فصل از سال شده و مشکلاتی را برای جابجایی به وجود می آورد و مستتاجرین را در وضعیت استیصال و معلقی قرار می دهد.

ازیک طرف با نامه بانک جهت تخلیه مواجه اند و از سویی قصد تخلیخ ملک و آپارتمان را دارند اما خبری از مالک نیست زیرا بواسطه بدهکاری به بانک به نوعی اقدام به کلاهبرداری از مستاجر نموده است و متاسفانه در بدو تنظیم قرارداد هم به این موضوع نه از سوی مستاجر و نه از سوی مشاور املاک توجه نشده است.

واقعیت این است که بانک اصطلاحاً طلبکار مقدم و با وثیقه محسوب شده و تا زمانی که طلبش را از محل فروش ملک طی تشریفات قانونی برداشت نکرده، نوبت به مستاجر نمی رسد. و البته باید اشاره شود که معمولا رویه بانکها به گونه ای است وقتی اقدام قانونی می کنند که رقم و مبلغ اصلی و دیرکرد به میزان کل قیمت خانه برسد و بعد اقدام به تملک قانونی آن از طریق طرح دعوا در دادگاه یا از طریق اجرای ثبت اقدام می کنند.

تکلیف مستاجر و بعبارتی راهن این است که راهی جز طرح دعوای حقوقی در دادگاه صالح علیه مالک برای مطالبه طلب خود ندارد. و معمولاً هم این دعوا هر چند به ظاهر کلاهبرداری و فریب در انجام معامله است اما از نگاه حقوقی و فنی یک دعوای حقوقی محسوب می شود.

در پایان توصیه ما این است که حتی المقدور خانه ها و آپارتمان هایی را که در رهن هستند را اجاره و یا رهن نکنید مگر اینکه مبلغ بدهکاری مالک به بانک ناچیز باشد در مقابل ارزش ملک یا مالک شخص قابل اعتمادی است و تلاش در پرداخت بدهی خود به بانک دارد و یا اینکه مبلغی که شما بابت رهن پرداخت می کنید خیلی زیاد نباشد تا در چنین شرایطی زیان مالی سنگینی به شما وارد نشود.