تسهیلات ساخت و خرید مسکن

بازگشت به لیست
تعداد مشاهده : تاریخ انتشار : منبع :

مدیر کل دفتر برنامه‌ ریزی و اقتصاد مسکن با اعلام حمایت دولت از فروش قسطی مسکن به تعامل بین سرمایه‌ گذار و سازنده با خریدار مسکندر این طرح تاکید کرد و گفت: یکی از وظایف دولت ایجاد شرایط و امکانات دسترسی به مسکن برای آحاد جامعه است.

 

 به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، علی چگینی ، در باره فروش اقساطی مسکن و همکاری بانک‌ مسکن با انبوه‌ سازان برای رونق فروش قسطی مسکن گفت : مهیا کردن شرایط و تسهیل دسترسی به مسکن برای شهروندان از اقدامات روی داده در دولت یازدهم بود. یکی از وظایف دولت ایجاد شرایط و امکانات دسترسی به مسکن برای آحاد جامعه است.

او با تاکید برآنکه ایجاد شرایط و امکانات دسترسی به مسکن برای آحاد جامعه به مفهوم خانه‌ سازی توسط دولت نیست ، افزود: دولت باید شرایط ساخت مسکن برای سرمایه‌ گذاران ، خرید مسکن برای شهروندان و امکانات خرید و ساخت را ایجاد کند. به این معنا که اگر انبوه‌ ساز خواست خانه بسازد، امکانات بانکی فراهم باشد یا اگر شهروندی تمایل به خرید خانه داشت بتواند از وام بانکی استفاده کند.

چگینی تصریح کرد: با مجموعه اقدامات دولت ، نرخ سود بانکی در ساخت و خرید در بافت فرسوده به ۸ درصد رسید که عدد قابل قبولی است و این رقم نسبت به سال‌ های گذشته که نرخ تورم و نرخ سود بانکی بالا بود هم اکنون شرایطی متعادل را ایجاد کرده است.

افزون بر آن، بحث صندوق‌ های زمین و ساختمان و همچنین ، لیزینگ مسکن مطرح شده است که بخشی از آنها اجرایی شده یا در حال اجرایی شدنند.

به گفته وی، فروش قسطی که به نوعی لیزینگ مسکن است تعاملی بین سازنده‌ ها با بانک مسکن ایجاد و شرایط را فراهم می‌ کند تا سرمایه‌ گذاران و سازند گان به منابع مالی دسترسی پیدا کنند ، واحد های ساخته شده را بفروشند و دوباره به سمت تولید بروند.

درعین حال ،خریداران نیز بتوانند تا ۵۰ درصد قیمت باقیمانده واحد مسکونی خریداری شده از این طریق را در یک دوره ۵ تا ۸ ساله پرداخت کنند.

او تاکید کرد: فروش قسطی مسکن می‌ تواند تا حدی شرایط بازارمسکن را بهبود بخشد و باعث ایجاد شرایط رقابت در حوزه متقاضیان شود.

او ادامه داد: علاوه برمحصولاتی که بانک مسکن ارائه می‌ کند محصولی این‌ چنینی (فروش قسطی مسکن) برای سازندگان و تولید کنندگان مناسب است و در مجموع برای اقتصاد مسکن و اقتصاد کشوراین موضوع مثبت ارزیابی می‌ شود.