جزئیات جدید طرح خرید کالای ایرانی

بازگشت به لیست
تعداد مشاهده : تاریخ انتشار : منبع :

اعتراض تولیدکنندگان به نحوه تهیه لیست کالاهای مصرفی بادوام (طرح کارت اعتباری کالای ایرانی) موجب شد تا روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام فراخوانی از تولید‌کنندگان علاقه‌مند به مشارکت در این طرح دعوت کند تا با مراجعه به سامانه اینترنتی این وزارتخانه نسبت به تکمیل فرم اطلاعات مربوطه برای مشارکت در طرح اعطای تسهیلات خرید کالای مصرفی با دوام ایرانی اقدام کنند.
در این فراخوان آمده نظر به اینکه طرح خرید کالای ایرانی با استفاده از کارت اعتباری با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده، بدین‌وسیله از تولید‌کنندگان علاقه‌مند به استفاده از این طرح دعوت می‌شود با مراجعه به سامانه اینترنتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به آدرس اینترنتی www.mimt.gov.ir نسبت به تکمیل فرم اطلاعات مربوطه برای مشارکت در این طرح اقدام کنند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه بر اساس این طرح بانک‌ها اسناد ناشی از فروش اقساطی کالاهای واسطه‌ای را با سررسید حداکثر یکسال و با نرخ 16درصد برای کالای واسطه‌ای و 12 درصد برای کالای مصرفی خریداری می‌کنند، بنابراین تولید‌کنندگان متقاضی شرکت در این طرح می‌توانند درخواست خود را به آدرس اینترنتی این وزارتخانه ارسال کنند. با تکمیل و ارسال اطلاعات مربوطه، تولید‌کنندگان خواهند توانست در این طرح با پذیرش ضوابط اعلامی در بخشنامه بانک مرکزی نسبت به فروش کالاهای خود اقدام کنند. همچنین تولید‌کنندگان متقاضی می‌توانند با مراجعه به دفاتر تخصصی وزارتخانه درخواست خود را ارائه کنند یا به سامانه‌ای که در پورتال وزارتخانه ایجاد خواهد شد، مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. در جدیدترین فهرست اعلام شده برای این طرح (کارت اعتباری خریدکالای ایرانی) از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گروه صنایع شیمیایی و سلولزی نیز با 13 برند به لیست خرید کالاهای ایرانی اضافه شد.

در لیست اولیه اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت کالاهای مشمول طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری 10‌میلیون تومانی شامل چهار گروه صنایع نساجی و پوشاک، صنایع برق و الکترونیک، لوازم‌خانگی و صنایع معدنی می‌شدند و در لیست اعلامی از سوی این وزارتخانه برندهایی که شامل این طرح می‌شوند نیز مشخص شده بود، حال به چهار گروه اعلامی از سوی این وزارتخانه گروه صنایع شیمیایی و سلولزی نیز افزوده شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده فهرست کالاهای مشمول طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری تکمیل می‌شود و در این خصوص نیز مقرر شده براساس فراخوانی، تولیدکنندگانی را که تمایل به شرکت در این طرح دارند به لیست کالاهای مشمول طرح خرید کالای ایرانی اضافه کنند با این شرط که متقاضیان به لحاظ کیفیت، شرایط خدمات پس از فروش و خوشنامی در بازار بتوانند شرایط در نظر گرفته شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را اخذ کنند. در گروه صنایع شیمیایی و سلولزی که روز گذشته به فهرست کالاهای مشمول طرح خرید کالای ایرانی افزوده شد؛ برندهای کمجا چوب، آپادانا، ایتال فوم، نقشینه، یاسمین، پیشتاز مبلمان خور- هلگر، صنایع چوب حیدری، تهران مبل، صنعت چوب ثمین، لیوتاب، نیلپر، تن آسای و مبل وینرال گنجانده شده است.

مشمولان فاز اول طرح کارت‌های اعتباری، حقوق بگیران و بازنشستگان دولتی خواهند بود و این طرح (کارت اعتباری خرید کالای ایرانی) با تسهیلات 10 میلیون تومانی و سود 12 درصد از امروز آغاز خواهد شد و براساس آن متقاضیان می‌توانند برای خرید از دو روش خرید از درگاه اینترنتی شرکت تولیدکننده و روش مراجعه به فروشگاه‌های سراسری کشور که به دستگاه کارتخوان این طرح مجهز هستند یا اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و برندشاپ‌های داخلی استفاده کنند. از سوی دیگر، مدت زمان اعتبار کارت دو ماه (60 روز) پیش‌بینی شده و برای هر فرد یک کارت اعتباری کالا صادر خواهد شد. متقاضیان طرح (کارت اعتباری کالای ایران) در ابتدا باید برای اعتبارسنجی به یکی از بانک‌های عامل مراجعه کرده و پس از ارائه گواهی کسر حقوق و سفته، کارت اعتباری از صفر تا 10 میلیون تومان با سود 12درصد دریافت کنند.