سقوط آزاد اوراق مسکن

بازگشت به لیست
تعداد مشاهده : تاریخ انتشار : منبع :

نرخ اوراق تسهیلات خرید مسکن دیروز به کانال 80 هزارتومان سقوط کرد.

سقوط آزاد نرخ اوراق تسهیلات خرید مسکن که از ابتدای شهریور با کاهش هشت درصدی نرخ هر فقره اوراق 500 هزار تومانی  وام بدون سپرده، هزینه خرید اوراق را از کانال 100 هزار تومان در آخرین روز مرداد‌ ماه به کانال 90 هزار تومان کاهش داد، دیروز روز یکشنبه با کاهش دوباره نرخ ، به کانال 80 هزار تومان برگشت.

هر فقره اوراق 500 هزار تومانی وام خرید مسکن دیروز با 5/ 1 درصد کاهش نسبت به روز شنبه به‌ طور میانگین 89 هزار و 650 تومان در بازار خرید و فروش اوراق مبادله شد.

 

 

 به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که میانگین نرخ اوراق در اولین روز هفته جاری و فقط یک روز قبل از سقوط نرخ اوراق به کانال 80 هزار تومان، به سطح قیمتی اوایل تابستان ، پیش از صعود نرخ اوراق در نتیجه کاهش نرخ سود بانکی ،عقب گرد کرده بود.

روز شنبه، هر فقره اوراق، 93 هزار تومان ، معادل نرخ اوراق در ابتدای تیر مبادله شد. نرخ اوراق تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن، نیمه تابستان و در ادامه صعود نرخ اوراق بعد از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ابتدای تیر، با جهش روبه رو شد؛ به گونه ای که متوسط نرخ هر فقره اوراق خرید مسکن از 84 هزار تومان در خرداد ماه به 101 هزار تومان در آخرین روز از مرداد افزایش یافت.

مهم‌ ترین علت جهش نرخ اوراق تسهیلات خرید مسکن، خروج بخشی قابل توجه از منابع حساب سپرده «ممتاز» از این حساب در نتیجه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در ابتدای تابستان بود.

کاهش منابع حساب پشتوانه انتشار اوراق مسکن ، حساب سپرده ممتاز بانک مسکن، موجب شد در نتیجه کاهش عرضه اوراق به بازار تقاضا، نرخ هر فقره اوراق در 15روز منتهی به پایان مرداد با جهش روبه رو شود.

این در حالی است که در همان زمان ، بانک عامل بخش مسکن با دو اقدام ضربتی اعلام کرد نرخ اوراق از ابتدای شهریور تعدیل خواهد شد.

به همین منظور، بانک عامل بخش مسکن برای جبران کسری ایجاد شده در نتیجه خروج بخشی از منابع بانکی از حساب پشتوانه انتشار اوراق، اعتبار اوراق در آستانه انقضا (اوراق منتشر شده در سال 93 ) را به مدت 6 ماه تمدید کرد.

همچنین با تغییر سرفصل منابع خروجی از حساب پشتوانه انتشار اوراق، تعیین سود متعارف برای این منابع و بازگرداندن آن به حساب پشتوانه اوراق، اعلام شد در دوره جدید عرضه اوراق، کسری ایجاد شده در دوره قبل در قالب انتشار اوراق دوره جدید به اضافه آن میزان از اوراقی که در ماه قبل منتشر نشد، جبران خواهد شد.

این گزارش حاکی است ، کارشناسان معتقدند: افزون بر این دو اقدام ضربتی، اعطای مجوز صدور اوراق تسهیلات مسکن به سایر بانک‌ ها طی روزهای اخیر از دلایل مهم دیگری است که موجب بازگشت نرخ اوراق به سطح قیمتی ابتدای تابستان شده است.

برابر پیش‌بینی‌ های صورت‌ گرفته سقوط آزاد نرخ اوراق وام خرید مسکن از ابتدای شهریور آغاز شد و با بازگشت نرخ اوراق از کانال 100 هزارتومان به 90 هزار تومان و سپس عقب گرد آن به کانال 80 هزار تومان ادامه یافت. پیش‌بینی‌ ها حاکی است با عرضه میزان جدید اوراق در نیمه شهریور و تحت تاثیر سایر عوامل یاد شده، نرخ اوراق طی روزهای آینده باز هم کاهش یابد.