مستاجر با ملک در رهن بانک چه کند؟

بازگشت به لیست
تعداد مشاهده : تاریخ انتشار : منبع :

به صورت مکرر با این پرسش از سوی اشخاص مختلف مواجه می شویم که قبلاً خانه ای را رهن کرده اند و متوجه این موضوع نبوده اند که آن خانه، ملک در رهن بانک است و یا اینکه می دانستند در رهن و وثیقه بانک است اما نمی دانستند که چه نتایجی دارد و الان که نزدیک به پایان قرارداد رهن یا رهن و اجارههستند، مالک ناپدید شده و اخیراً هم از طرف بانک نامه ای با عنوان تخلیه ملک به درب منزلشان آمده است.

این موضوع یکی از مشکلاتی است که گریبان گیر افراد زیادی شده و مشکلاتی را برای جابجایی به وجود می آورد و مستاجرین را در بلاتکلیفی قرار می دهد.

از یک طرف نمی دانند با نامه بانک جهت تخلیه چه کنند و از طرف دیگر قصد تخلیه خانه یا آپارتمان را دارند اما خبری از مالک نیست. متاسفانه در زمان نوشتن قرارداد هم به این موضوع نه از سمت مستاجر و نه از سمت مشاور املاک توجه نشده است.

رهن بانک

واقعیت این است که بانک اصطلاحاً طلبکار مقدم و با وثیقه است. یعنی تا زمانی که طلبش را از محل فروش ملک طی تشریفات قانونی برداشت نکرده، نوبت به مستاجر نمی رسد.

 البته باید اشاره شود که معمولا رویه بانکها این است که وقتی اقدام قانونی می کنند که رقم و مبلغ اصلی و دیرکرد به میزان کل قیمت خانه برسد. بعد از طریق دادگاه یا از طریق اجرای ثبت، به صورت قانونی ملک را از مالک به خود انتقال می دهند.

سوال اینجاست که در این شرایط حق و حقوق مستاجر ملک چه می شود؟

تکلیف مستاجر این است که راهی جز شکایت از مالک در دادگاه برای مطالبه طلب خود ندارد.

در پایان توصیه ما این است که حتی المقدور خانه ها و آپارتمان هایی را که در رهن هستند را اجاره و یا رهن نکنید؛ مگر اینکه مبلغ بدهکاری مالک به بانک در برابر ارزش ملک، ناچیز باشد. یا مالک شخص قابل اعتماد شما است و تلاش در پرداخت بدهی خود به بانک دارد. یا اینکه مبلغی که شما بابت رهن پرداخت می کنید خیلی زیاد نباشد تا در چنین شرایطی زیان مالی سنگینی به شما وارد نشود.