داعش گردشگری فرانسه را قلع‌ و قمع می‌کند؟

بازگشت به لیست
تعداد مشاهده : تاریخ انتشار : منبع :

در حالی که گردشگران به عشق دیدن «برج ایفل» و «موزه لوور» و جاذبه‌های دیگر در خیابان‌های فرانسه قدم می زدند 10 نقطه شهر پاریس منفجر می شود و آنها را وحشت زده داخل هتل‌ها و مراکز اقامتی شان محبوس می‌کند.

فکر کنید سالها برای سفر به پاریس و دیدن «موزه لوور» برنامه ریزی می‌کنید و زمانی که به مقصد مور نظرتان  می رسید، متوجه می‌شوید « لوور» آسیب دیده آن هم به دلیل بمب گذاری و نمی‌توانید از آن دیدن کنید.

شهرپاریس درسال 2013 پذیرای بیش از 32 میلیون گردشگر داخلی و خارجی بوده و پس از لندن پربازیدترین شهر جهان نام گرفت و بنابر پیش‌بینی‌ها امسال تنها 16.5 میلیون گردشگر خارجی به پاریس سفرکرده‌اند. علی‌رغم بروز حملات تروریستی ‌داعش، پاریس همچنان یکی از پربازدیدترین شهرهای جهان است اما باید دید این عنوان تا چه زمانی همراه پاریس خواهد ماند.

در حالی که فرانسه وضعیت اضطراری اعلام کرده، مرزهای خود را بسته و به ساکنان پاریس توصیه شده که خانه‌های خود را ترک نکنند، بسیاری ازگردشگران با امید آرامش در روزهای آینده در مراکز اقامتی منتظر هستند. 
  
نیلوفر بهشتی، یکی از راهنمایان گردشگری که همزمان با این اتفاق تور خود را در فرانسه همراهی می کند، با بیان اینکه حال همه گردشگران ایرانی همراه او خوب است، می‌گوید: به تعداد هر یکنفر سه پلیس مسلح در شهر وجود دارد. مراکز خرید و رستورانها بازهستند اما هنگام ورود، کیف‌ها چک می‌شود.

او ادامه می دهد: شنبه تمام مراکزعمومی و دیدنی تعطیل بود. به دلیل بسته بودن مرزها مسافران مجبورند یکروز بیشتر در پاریس اقامت کنند تا مشخص شود پروازها انجام می‌شود یا نه.

این راهنمای تور اضافه می کند: مردم فرانسه در خیابان و هتل‌ها از اینکه توریستی در این حادثه دچار صدمه نشده است ابراز خوشحالی می‌کنند. هتل‌ها برای گردشگران  تا هر زمانی که داخل رستوران هستند صبحانه سِرو می کنند و این اقدام تا ساعت یک ظهر هم ادامه داشته است.

بهشتی با بیان اینکه شهروندان فرانسوی به بچه‌ها شکلات هدیه می‌دهند، بیان می‌کند: داخل اتاقها برای گردشگران وسایل پذیرایی گذاشته‌اند.

او اعلام می‌کند: روز شنبه اوج ماجرا بود و  داخل فرانسه ویزای شینگن اعتبار ندارد و خروج و ورود هر دو بسته است. به نظر می‌رسد کسی نمی‌تواند تا آخرهفته وارد کشور فرانسه شود.

این راهنمای تور اظهار می کند: همه گردشگران وحشت ‌زده هستند اما رفتار مردم فرانسه به قدری مهربان و حساب شده است که توریست‌ها از این موضوع احساس خطر نمی‌کنند.

بهشتی در پاسخ به اینکه می‌تواند طبق برنامه ریزی انجام شده برای سفر، گردشگران ایرانی را به موقع از فرانسه خارج کند، می گوید: امیدوارم طبق برنامه ریزی انجام شده تور بتوانیم به موقع از کشور فرانسه خارج شویم.

او همچنین درباره تاثیر این اتفاق به روی گردشگری کشور فرانسه پاسخ می‌دهد: جذابیت‌های این کشور آنقدر زیاد است که فکر نمی‌کنم گردشگری این کشور تحت تاثیر قرار بگیرد.

بهشتی می‌گوید: به دلیل بمب گذاری اطراف «لوور»، این موزه آسیب دیده و تا روز چهارشنبه تعطیل است.

درهمین راستا، مقامات انگلیس به اتباع خود نسبت به رفت و آمدشان در پاریس هشدار داده و از آنها خواستند تا دستورات مسئولان فرانسوی را اجرا کنند. دولت بلژیک نیز تدابیر امنیتی خود را در مرز با فرانسه تشدید کرده است.

همچنین دولت فرانسه اعلام کرده، توافقنامه شینگن رابه طور موقتی به حالت تعلیق درآورده و در مرزهای این کشور تدابیر امنیتی شدیدی اعمال می‌شود. این اقدام دولت فرانسه به طور موقت بوده و این کشور مشارکت خود در توافقنامه شینگن را به مدت یکماه از 13 نوامبر به حالت تعلیق درآورده است.

سفارت ایران در پاریس و معاون امور کنسولی وزارت خارجه ایران اعلام کرده که هیچ شهروند ایرانی در میان قربانیان حوادث پاریس نبوده است. هیچ ایرانی یا ایرانی- فرانسوی در فهرست قربانیان حوادث تروریستی پاریس وجودندارد. درحوادث روز جمعه پاریس 127 نفرکشته شده‌اند.

«فرانسوااولاند» بلافاصله پس از حملات تروریستی روز جمعه عنوان کرد، تمامی مرزها را خواهد بست اما این به معنای آن نیست که کسی نمی‌تواند وارد یا خارج از فرانسه شود، بلکه به معنای کنترل کامل مرزهای زمینی فرانسه با سایر کشورها و چک کردن کارت شناسایی و گذرنامه برای تمامی مسافران شامل کشورهای عضو شینگن است، گرچه این افزایش تدابیر امنیتی حتی بدون حملات تروریستی به سبب برگزاری کنفرانس تغییرات آب وهوایی سازمان ملل در 30 نوامبر نیز لازم ‌الاجرا بود.

در حال حاضر 11 ایستگاه مترو در شهر پاریس بسته است و بسیاری از سرویس‌های اتوبوس در سطح شهر نیز مختل شده است و تدابیر شدید امنیتی نیز در ترمینال‌های مسافر بری ویژه قطار و همچنین فرودگاه برقرار است.

همچنین بسیاری از پروازها به مقصد پاریس با شنیدن خبر کشتار در شهر با تاخیر همراه شده است و یکی از پروازها از نیویورک به پاریس نیز در میانه راه به مبدا بازگشت و با دو ساعت تاخیر دوباره به سمت فرانسه پرواز کرد.

خطوط هوایی «ایرفرانس» نیز اعلام کرده است که تا جای ممکن تمامی پروازها به صورت معمول انجام خواهد شد، اما هشدار داده تاخیر در زمان پرواز و فرود هواپیماها و همچنین افزایش اقدامات امنیتی پیش ‌بینی می‌شود.

به گزارش ایندیپندنت، مسافرانی که این هفته قصد سفر هوایی به پاریس را داشته‌اند می‌توانند بدون هزینه سفر خود را تا 22 نوامبر به تعویق بیاندازند و همچنین افرادی که می‌خواهند زمان و مقصد خود را تغییر دهند نیز کوپنی معتبر برای یکسال جهت استفاده از خطوط هوایی «ایرفرانس» و «کی‌ال‌ام» دریافت خواهند کرد.

پس از حملاتی که به ساختمان نشریه «شارلی‌ ابدو» انجام گرفت، اقدامات امنیتی در اماکن تاریخی ملی و محوطه‌های گردشگری افزایش یافته بود و حالا پس از دومین حمله تروریستی در سال جاری میلادی در فرانسه، این اقدامات امنیتی افزایش نیز خواهد یافت.

به هرحال حمله تروریستی در مرکزپاریس‌، حمله به صنعت گردشگری این شهرمحسوب می‌شود و موجب شده از سال 1944 تاکنون برای اولین ‌بارحکومت نظامی اجباری در شهر برقرار شود.

برخی از آژانس‌های مسافرتی بعد از این حادثه همچنان تورهای دور اروپا و فرانسه را می‌فروشند این در حالی است که مرزهای این کشور بسته است و زمانی که این مسئله را با فروشنده‌های تور مطرح می‌کنی، می‌گویند شما روز سفر و مدارک لازم  را برای ما ارسال کنید، ما اقدامات لازم را انجام می‌دهیم!

حالا باید دید این وضعیت، صنعت گردشگری فرانسه را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا نه.